Optimaal LinkedIn inzetten bij het vinden van een baan

Het gaat allemaal om het netwerk. Sociale media zijn booming en worden steeds groter en belangrijker op zakelijk gebied. Vooral bedrijven besteden flink wat tijd en moeite om de sociale media af te struinen naar meningen en vragen over hun zaken, daar op in te spelen en mee te doen met de conversatie. Maar niet alleen bedrijven zetten sociale media handig in om contact te leggen met hun doelgroep, ook persoonlijke accounts kunnen helpen op te vallen op het internet.

In drie artikelen behandel ik de verschillende sociale media en hoe je ze optimaal in kunt zetten bij het vinden van een baan. Vandaag: LinkedIn.

LinkedIn is het hart van het zakelijke internet. Dit is waar het gebeurt op het gebied van werving, vakgerichte discussies en het onderhouden van netwerken. Volgens het netwerk zelf werft 93% van de recruiters via LinkedIn. Een grote speler die essentieel is bij het vinden van een baan. Maar hoe is LinkedIn optimaal in te zetten?

Het netwerk vormt de directe schakel tussen jou en de bedrijven die op het netwerk actief zijn. De speciale bedrijfspagina’s laten recente vacatures zien, maar ook welke eerste, tweede of derdegraads contacten in je netwerk bij het bedrijf werken. Wat deze connecties waard zijn? Een uitgebreid en gevarieerd netwerk zorgt ervoor dat toegang tot veel vacatures en contacten binnen handbereik ligt. Belangrijke tip: onderhoud je netwerk!

Er zijn twee manieren om LinkedIn in te zetten; actief en passief. Oftewel vinden of gevonden worden. Om gevonden te worden is het goed alle zakelijke informatie over jezelf te publiceren. Het is hierbij belangrijk om specifiek te zijn, bedenk een aantal unieke persoonlijke kwaliteiten om in te zetten als keywords in je profiel. Ook een aantal sterke aanbevelingen zijn goud waard, schroom niet een aantal mensen uit je netwerk om een aanbeveling te vragen!

Gemiddeld houdt een bezoeker van een LinkedIn profiel 30 seconden zijn aandacht en interesse bij de pagina. Het is de kunst in die 30 seconden als in een elevator pitch zoveel mogelijk informatie over te brengen aan de lezer. Wees dus compleet, maar bondig. Denk goed na over trefwoorden en welke informatie relevant is. Onlangs introduceerde LinkedIn de mogelijkheid om beeld, video en audio toe te voegen aan je profiel. Visuele media maken je profiel aantrekkelijk en kunnen veel vertellen over jezelf.

Veel succes!

Trainingen bij Bureau Inspiratie helpen je met het inzetten van sociale media zoals LinkedIn bij het vinden van een baan. Meer weten? Kijk hierboven bij ‘ons aanbod’.