Het is een bekende term die vaak opduikt rond onderwerpen over het promoten van jezelf; personal branding. Het opbouwen van een merk rondom je eigen persoon wordt door veel mensen gezien als essentieel onderdeel gezien om jezelf te promoten. Met een persoonlijk merk profileer je jezelf en onderscheid je je van anderen. Maar waar te beginnen met het opbouwen van een persoonlijk merk?
Mensen met een personal brand zijn vaak experts binnen hun vakgebied. Bij het horen van een van de kernwoorden rondom jouw vakgebied moet jóuw naam op het puntje van de tong liggen. Een personal brand moet authentiek en echt zijn, dus het is belangrijk eerst na te gaan wat je eigen kwaliteiten en talenten zijn. Bedenk wat er uniek aan jou is, en hoe je dit slim in de markt zou kunnen zetten.
Een groot deel van een personal brand wordt gevormd op internet. Grijp zoveel mogelijk kanalen aan om jouw eigen kennis en boodschap te verspreiden. Wees hierin consistent en probeer betrouwbaar over te komen. Bedenk hoe anderen jou zien en hoe jij wil dat ze jou zien.
Probeer jouw expertise overal uit te dragen, tijdens contacten in je netwerk, uitingen via internet en tijdens presentaties. Deze handige checklist op een blog helpt je door de eerste stapjes om te beginnen met jouw personal brand. Succes!