Eén op de drie ouders geeft aan niet goed te weten wat hun kinderen precies doen op hun werk, en vindt het daarom lastig hen loopbaanadvies te geven.
Dat concludeert LinkedIn uit onderzoek dat is uitgevoerd ter gelegenheid van ‘Bring In Your Parents Day’ die vandaag in veertien landen, waaronder Nederland, plaatsvindt.
In Nederland ziet 21 procent van de ouders hun kind het liefst ondernemer worden. Ook 20 procent van de ‘volwassen kinderen’ zelf ziet het eigen baas zijn als de meest ideale carrièrekeuze. Internationaal blijft arts voor 26 procent van de ouders het populairste beroep. Bij de kinderen staat de medische professie slechts op de vierde plaats.
Ouders kunnen volgens LinkedIn een waardevol deel uitmaken van het professionele netwerk van hun kinderen, ondanks dat er door de komst van het internet en technologie veel dingen zijn veranderd en er veel nieuwe banen zijn ontstaan. Het onderzoek laat zien dat ouders het vooral belangrijk vinden dat hun kinderen gelukkig zijn in hun werk (79%), dat ze genoeg geld hebben om van rond te komen (53%) en genoeg mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen (35%). Slechts 5% van de ouders wil dat hun kinderen in hun voetsporen treden.
Bron: PW De Gids