Bedrijven die de sociale media pagina’s van kandidaten bestuderen, lopen het risico daardoor de meest gewenste sollicitanten te verliezen.
Dat blijkt uit onderzoek van de North Carolina State University.
“Het werving- en selectieproces geeft de eerste indicatie van hoe je als werknemer zult worden behandeld. Als een topkandidaat het gevoel heeft dat zijn privacy is geschonden, dan zet dat het bedrijf op een achterstand”, zegt Will Stoughton, promovendus en hoofdauteur van het onderzoeksrapport.
In twee studies bleek dat tweederde van de deelnemers aan de onderzoeken negatiever dachten over een organisatie die toegaf de sociale media-accounts te hebben bekeken om een oordeel te vellen over de professionaliteit van de kandidaat. Ook wanneer de proefpersonen te horen kregen dat ze op basis van de uitkomst hiervan de baan kregen, was 60 procent niet gediend van gesnuffel op de eigen sociale media.
“Dit onderzoek laat zien dat werkgevers goed moeten nadenken over het voordeel dat ze denken te behalen door naar de sociale media te kijken en dit af te wegen tegen de kans dat ze goede kandidaten van zich vervreemden”, zegt Lori Foster Thompson, hoogleraar Psychologie aan de North Carolina State University.
Via: http://pwdegids.nl