Slim Facebook inzetten bij sollicitatie

Het gaat allemaal om het netwerk. Sociale media zijn booming en worden steeds groter en belangrijker op zakelijk gebied. Vooral bedrijven besteden flink wat tijd en moeite om de sociale media af te struinen naar meningen en vragen over hun zaken, daar op in te spelen en mee te doen met de conversatie. Maar niet alleen bedrijven zetten sociale media handig in om contact te leggen met hun doelgroep, ook persoonlijke accounts kunnen helpen op te vallen op het internet.

In drie artikelen behandel ik de verschillende sociale media en hoe je ze optimaal in kunt zetten bij het vinden van een baan. Vandaag: Facebook.

Facebook is een gigantische speler in de online wereld. In maart van dit jaar bereikte het netwerk een mijlpaal van 1,11 miljard leden. Het heeft een meer gesloten karakter dan bijvoorbeeld Twitter en focust zich meer op de vriendenkring.

Ondanks dat het een vrij gesloten netwerk is valt er ook valt er ook een hoop met externen te communiceren. Zo zijn er over elk denkbaar onderwerp openbare groepen binnen Facebook. Veel bedrijven zijn actief op Facebook en zullen de discussies in deze groepen volgen. Meng je erin, deel af en toe en interessante link of laat je expertise zien om op te vallen.

Ook belangrijk: wees compleet! Een half ingevuld profiel is minder waard dan een actief bijgehouden pagina over jezelf. Facebookprofielen komen standaard hoog bovenaan te staan in Google, een profiel dat goed op orde is, is dan een belangrijk visitekaartje. Dat is dan ook meteen de grootste valkuil. Online onderzoeken wijzen uit dat feestfoto’s, spellingsfouten en privéfoto’s recruiters het meest afschrikken. Met de juiste privacyinstellingen is dit makkelijk te voorkomen. Hier lees je er alles over.

Veel succes!

Trainingen bij Bureau Inspiratie helpen je met het inzetten van sociale media zoals Facebook bij het vinden van een baan. Meer weten? Kijk hierboven bij ‘ons aanbod’.